sherpa-header_mobile

Kundens perspektiv

Är det egentligen någon skillnad på kundperspektiv och kundens perspektiv?

När vi arbetar med utvecklingen av ett företags affärsmodell och speciellt vid utvecklingen av nya erbjudanden tycker vi det är viktigt att det är kundens perspektiv som är i fokus. Vi ser en skillnad i att ha ett kundperspektiv då man i det sammanhanget ofta tittar på kunden inifrån och ut, det vill säga att man betraktar kundens från det egna erbjudandet istället för att våga ta steget hela vägen ut och betrakta och analysera kunden och kundens behov och problem.

Det är en utmaning att verkligen gå fullt in i kundens situation och analysera vad det är kunden vill ha gjort och vad det är för fördelar som kunden vill uppnå, och även på djupet förstå vad det är för obehag som kunden vill undvika. 

Att ta fram tydliga beskrivningar av kundens behov och önskemål innebär att man måste studera sina kunder för att verkligen sätta sig in i deras situation. Detta kan man göra genom både kvantitativa och kvalitativa studier, genom öppna intervjuer med kunder och genom olika former av fokusgrupper och tester.

Med en hög förståelse för kundens perspektiv ökar möjligheten avsevärt att man skapar ett riktigt bra erbjudande som skapar ett högt värde för kunden.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter